Rochester Electronics: Aktualności

Awionika cywilna z rozwiązaniami Rochester Electronics

Autor: Rajni Bhattiprolu | Jan 20, 2025 5:42:13 PM

Dbamy o sprawdzone układy awioniki

Możliwość znacznego przedłużenia trwałości eksploatacyjnej pokładowych systemów lotniczych dzięki właściwemu zarządzaniu cyklem życia ich podzespołów elektronicznych jest bardzo ważna z wielu powodów. Istniejące, starsze systemy sprawdziły się pod kątem niezawodności i charakterystyki technicznej, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że przeszły one pomyślnie drobiazgowe testy i walidację. Ich wymiana na nowe, nieprzetestowane systemy wiąże się z nieprzewidywalnym ryzykiem, naruszeniem norm narzuconych przepisami o lotnictwie, a także możliwością awarii w trakcie eksploatacji. Koszty wymiany sprawdzonych systemów mogą wręcz odstraszać – ich użytkowanie wymaga zakupu nowych urządzeń, integracji, testów, ponownej kwalifikacji oraz przeszkolenia użytkowników.

Przestarzałość istniejących komponentów jest nie lada problemem dla projektantów systemów. Rozwój techniczny sprawia, że wiele komponentów integralnych w istniejących systemach jest coraz bardziej przestarzałych lub zostają wycofane z dalszej produkcji. Trzeba zatem liczyć się z koniecznością wycofania takich systemów z eksploatacji oraz ze znacznymi problemami dla projektantów, zmuszonych wykonywać skomplikowane zadania związane z dalszym utrzymaniem systemów w stanie sprawności technicznej, po przystępnych kosztach oraz bez naruszania przepisów prawa. Zagadnienie zarządzania starszymi komponentami i systemami wycofywanymi z produkcji jest trudne, ponieważ wymaga zaopatrzenia w części już nieprodukowane oraz rozwiązania technicznych i ekonomicznych problemów związanych z integracją nowoczesnych technologii z istniejącymi systemami.

Rochester Electronics świadczy kompleksowe usługi służące zachowaniu zdatności starszych układów awioniki do dalszej eksploatacji – m.in. autoryzowaną dystrybucję, przechowywanie kart obwodów, replikację komponentów, montaż i zaawansowane testy.

Firma Rochester opisała swoją rolę w utrzymaniu istniejących układów awioniki w białych księgach: „Lotnictwo gotowe na przyszłość” oraz „Jak uniknąć poważnych zmian narzuconych przepisami DO-254”. O ile w księgach tych podkreślamy nasze usługi i możliwości, nie opisaliśmy konkretnie, w jakich zastosowaniach awioniki cywilnej takie systemy są obecnie wykorzystywane. Chcąc w pełni zapoznać się z ofertą rozwiązań firmy Rochester, warto sięgnąć po przegląd systemów komercyjnych, dla których Rochester dostarcza rozwiązania produkowane na licencji – wraz z ich montażem i testami – oparte na kościach półprzewodnikowych wedle projektu OCM (oryginalnego producenta komponentów) lub naszym przeniesieniu/replikacji elementów półprzewodnikowych w ramach produkcji takich wyrobów.

Wybrane replikacje wyrobów od firmy Rochester opisano w naszej prezentacji produktów. Z poniższej animacji wynika, że wiele takich replikacji jest współcześnie użytkowanych w systemach pokładowych dla lotnictwa. Są to wyłącznie znane nam zastosowania produktów z oferty Rochester – wiemy, że istnieje znacznie więcej systemów, które dzięki tym produktom są nadal użytkowane w układach awioniki dla lotnictwa cywilnego. Rochester oferuje w pełni przeniesione i zreplikowane wyroby DAL-A dla branży awioniki cywilnej – nasza oferta obejmuje produkcję przy wykorzystaniu nowych komponentów półprzewodnikowych wraz z ich montażem, testami, badaniami niezawodności, a także usługi kwalifikacji komponentów półprzewodnikowych i ich gotowych zespołów.

Rynek awioniki dla lotnictwa cywilnego

Rynek awioniki dla lotnictwa cywilnego jest segmentem gospodarki, który stale się rozwija, co zilustrowano na poniższym rysunku. Rozwijają się również niektóre z największych firm zaopatrujących ten rynek.  

Rysunek: Rynek awioniki dla lotnictwa cywilnego – źródło: opracowanie Mordor Intelligence „Commercial Aircraft Avionics Systems Market-Size and Revenue” (Wielkość i przychody rynku układów awioniki dla lotnictwa cywilnego), 2024 r.

Największymi producentami statków powietrznych są m.in. Airbus, Boeing, Embraer, Bombardier i Comac. Jak widać na powyższym rysunku, przedsiębiorstwa te zaopatrują się w podsystemy pokładowe od największych producentów OEM. Rochester Electronics oferuje podzespoły półprzewodnikowe do istniejących, sprawdzonych i krytycznych dla bezpieczeństwa lotów podsystemów, które zostały już dawno wycofane z produkcji przez oryginalnych OCM. W niektórych przypadkach producenci płatowców (czyli konstrukcji mechanicznych statków powietrznych) projektują własne podsystemy pokładowe i zajmują się ich dalszą eksploatacją oraz utrzymaniem. Rochester współpracuje bezpośrednio z dwoma największymi producentami konstrukcji lotniczych na świecie, a także producentami OEM podsystemów pokładowych.

System złożony z systemów – współczesne cywilne statki powietrzne

Na poniższej animacji przykładowego samolotu pasażerskiego wyróżniono gotowe systemy, do których trafiają wyroby sportowane (przeniesione), zreplikowane lub wyprodukowane przez Rochester. O ile nie zobaczymy tu wszystkich systemów i układów, możemy przekonać się, że Rochester skupia się na najważniejszych potrzebach branży, która nie chce odejść od sprawdzonych, starszych technologii, których niezawodność udowodniono bardzo długą eksploatacją. Rochester Electronics oferuje bardzo różne rozwiązania – od komputerów pokładowych i sterowników/regulatorów silników po urządzenia komutacji danych i tablice rozchodu paliwa, dzięki którym odbiorcy mogą nadal eksploatować istniejące podzespoły elektroniczne, prowadzić procesy produkcji i tym samym uniknąć niezgodności oprogramowania systemów z przepisami DO-178.

Nawiązując współpracę z Rochester Electronics, spółki z branży lotniczej mogą liczyć na ciągłość działania, niezawodność i bezpieczeństwo eksploatowanych systemów – nawet w obliczu problemów wynikających ze starzenia się komponentów i postępu technologicznego.

Dowiedz się więcej o usługach wsparcia Rochester dla branży lotniczej

Poznaj nasze rozwiązania z dziedziny konstruktorskiej i autoryzowanej replikacji produktów

Biała księga: Lotnictwo gotowe na przyszłość – Rola firmy Rochester Electronics w utrzymaniu starszych systemów pokładowych

Biała księga: Unikanie niezgodności z DO-254: Klasyfikacja poważnych/nieznacznych zmian