6 kroków skutecznego planowania i unikania kosztów związanych z niedostępnością produktów wycofanych z rynku

obsolescence management emailWycofywanie produktów z rynku jest nieuniknione. Czas płynie, technologia się starzeje, ale wycofanie komponentu z rynku to nie koniec. Produkt może być nadal dostępny, można stworzyć plan działania na taką ewentualność i zaoszczędzić firmie wydatków. Wyzwanie to wymaga planowania i przygotowań, ale aktywne zmierzenie się z nim jest korzystne. Rochester Electronics przedstawia 6 kroków zarządzania łańcuchem dostaw z uwzględnieniem wycofania komponentów z rynku. 

Najlepsze metody planowania na wypadek i minimalizowania kosztów wycofania komponentów z rynku.

1.     Zarządzanie  łańcuchem dostaw z uwzględnieniem wycofania komponentów z rynku rozpoczyna się na etapie projektowania i definiowania produktu.
Dobór komponentów na etapie rozwoju jest czynnikiem decydującym o ewentualnej konieczności przedwczesnego przeprojektowania produktu i jego ponownej certyfikacji. Wszyscy słyszeliśmy historie o produktach wprowadzanych na rynek z przestarzałymi komponentami. Jest to problem szczególnie istotny dla klientów zaangażowanych w długie cykle rozwoju i certyfikacji produktów. Nowe samochody, samoloty lub sterowniki przemysłowe zazwyczaj pozostają na etapie projektowania i certyfikacji przez okres do 5 lat. Dodając do tego 5 do 7 lat produkcji i 7 do 10 lat wsparcia posprzedażowego, nierzadko wymagane jest zabezpieczenie dostaw komponentów na nawet 20 lat.

Wybór odpowiedniej technologii komponentów i dostawcy może mieć ogromny wpływ na długoterminowe zapewnienie dostępności niezbędnych podzespołów. Dostawcy oferujący najniższe ceny mogą okazać się nie najlepszym wyborem w kontekście długoterminowego zabezpieczenia dostaw. Trudno jest uzyskać bezwarunkowe, długoterminowe gwarancje dostępności zapasów podzespołów, ponieważ mogą wystąpić nieprzewidziane klęski żywiołowe, niestabilność rynku i przejęcia produktów, których nie da się przewidzieć z wieloletnim wyprzedzeniem. Dlatego wiarygodny dostawca musi wykazać się sprawdzonym procesem przejścia przez wycofanie komponentu z rynku (EOL), do długoterminowych autoryzowanych dostaw i długoterminowej produkcji. Jest to zasadnicze pytanie, jakie należy postawić każdemu dostawcy - jakie są jego zobowiązania dotyczące zapewnienia długoterminowej dostępności podzespołów.

Kluczowe kwestie do rozważenia:

  • Jaki jest status cyklu życia komponentów w całym okresie użytkowania urządzenia?
  • Czy kluczowe komponenty projektu (mikrokontrolery z oprogramowaniem, układy FPGA lub ASIC) są kompleksowo udokumentowane?
  • Czy prawdziwe pliki projektowe (VHDL, modele symulacji Spice, funkcyjne procedury testowe) mogą zostać zachowane i zarchiwizowane na etapie projektowania, aby zapewnić możliwość ich odtworzenia w razie nieoczekiwanej utraty dostępności do tych materiałów z dotychczasowych źródeł? 
  • Czy projekt zawiera zastrzeżoną własność intelektualną? Jeśli tak, możliwość "przeniesienia" takich projektów, gdy komponenty staną się przestarzałe, będzie zagrożona lub będzie podlegać ponownemu licencjonowaniu i opłatom licencyjnym. 

2.     Zrozumienie całkowitych kosztów wynikających z wycofaniem komponentu
Ważne jest, aby zrozumieć i modelować koszty i ryzyko związane z wycofaniem komponentu. Wycofywanie komponentów nigdy nie jest tylko problemem zakupowym, którym należy się zająć po fakcie. 

Kluczowe kwestie do rozważenia:

  • Czy plan projektu musi obejmować przewidywaną modernizację lub przeprojektowanie produktu w trakcie trwania projektu? Jeśli tak, w jaki sposób będzie to finansowane?
  • W jaki sposób firma będzie rozliczać kapitał związany w długoterminowym pozyskiwaniu komponentów?
  • Jaki będzie wpływ ew. wycofania podzespołów na zobowiązania dotyczące obsługi posprzedażnej?
  • Jaki wpływ na klientów i użytkowników końcowych miałoby skrócenie cyklu życia produktu?

3.     Planowanie z uwzględnieniem niedostępności komponentów wycofanych z rynku i zarządzanie zasobami
Jeśli oferowane przez Państwa urządzenie charakteryzuje  długi czas certyfikacji, produkcji lub eksploatacji, będzie istniała konieczność uwzględnienia niedostępności komponentów wycofanych z rynku. Producenci, którzy dają się zaskoczyć takimi okolicznościami i traktują je jako niedrogą niedogodność, której można łatwo zaradzić, zapłacą cenę w postaci zakłóceń projektach, dodatkowych wysokich kosztów i ryzyka.

Najlepsze w swojej klasie organizacje wyznaczają do zarządzania łańcuchami dostaw i cyklu życia komponentów pracowników wykwalifikowanych i multidyscyplinarnych. Planowanie zapobiegawcze realizowane przez nabywców, inżynierów komponentów, projektantów i kierowników programów może zmniejszyć lub wyeliminować koszty i ryzyko. Jak się mawia, "diabeł tkwi w szczegółach", a analiza kosztów musi zostać przeprowadzana „linia po linii”. Niespodziewane wycofanie z rynku tranzystora o cenie na poziomie 1 centa może potencjalnie zatrzymać program w taki sam sposób jak wycofanie z rynku głównego mikrokontrolera.

4.      Zidentyfikuj ważne powiadomienia o zaprzestaniu produkcji (PDN), które mogą mieć wpływ na Twoją firmę, i monitoruj je.

Proaktywne monitorowanie cyklu życia komponentów ma kluczowe znaczenie dla przewidywania problemów przed ich wystąpieniem. Dostępne są doskonałe narzędzia komercyjne, które śledzą cykl życia komponentu, czas realizacji zamówień i zmiany specyfikacji. Narzędzia takie posiadają funkcję alertów aktywowanych po wydaniu PDN. Należy pamiętać, że narzędzia te do oszacowania pozostałego cyklu życia komponentów wykorzystują bieżące dane rynkowe.

Istnieją ogólne bazy danych zarządzania pozwalające użytkownikom na ładowanie struktur BOM do bazy danych, dopasowując i wskazując wszelkie PDN wpływające na wybrane produkty. Każdy producent ma swój własny, unikalny format PDN. Ręczna ocena i rejestrowanie wszystkich numerów części, których dotyczą PDN, mogą okazać się bardzo czasochłonne. Niektóre PDN mogą zawierać ponad 500 numerów części. 
Producentom coraz trudniej jest określić, które PDN mają wpływ na ich produkty. Zwiększona integracja systemów i wykorzystanie wbudowanego przetwarzania oznacza, że dostawcy listy materiałowe BOM sprawdzane są przez dostawców niższej klasy. Niewłaściwe zarządzanie cyklem życia potrzebnych komponentów w jakimkolwiek z tych obszarów może  oznaczać dla właściciela systemu konieczność przeprojektowania, wraz ze wszystkimi związanymi z tym kosztami. 

Kluczowe kwestie:

  • Czy dostawcy niższej klasy będą udostępniać swoje listy materiałowe (BOM)?
  • Czy dostawcy niższej klasy dysponują odpowiednimi procesami zarządzania cyklem życia komponentów? 

Podczas gdy wielu najlepszych producentów komponentów elektronicznych (CEM) oferuje proaktywne zarządzanie cyklem życia komponentów jako usługę, inni działają na zasadzie reakcji na zaistniałe okoliczności. Ważne jest, aby wiedzieć, czy CEM posiada odpowiedni proces zarządzania cyklem życia komponentów. Powiadomienia PDN są zazwyczaj kierowane wyłącznie do bezpośrednich nabywców komponentów z ostatnich 2 lat. Przerywana lub nieregularna produkcja lub wsparcie posprzedażowe na niskim poziomie mogą oznaczać nieobjęciem odbiorcy wysyłką PDN. 

5.     Last Time Buy (LTB) - co prognozować?
Prognozowanie nie jest nauką ścisłą i niestety istnieje prawdopodobieństwo, że prognozy będą niedokładne. Trudno jest przewidzieć zapotrzebowanie na produkty z wieloletnim wyprzedzeniem lub możliwe zakłócenia na rynku. Prognozowanie przebiegu produkcji jest trudne, a dokładne przewidywanie potrzeb posprzedażowych stanowi jeszcze większe wyzwanie. Niedoszacowanie potrzeb wiąże się z ryzykiem przedwczesnego wycofania produktu i utraty sprzedaży. Przeszacowanie potrzeb wiąże niepotrzebny kapitał w zapasach komponentów, generując jednocześnie ponosząc dodatkowe koszty magazynowania. Ponadto jeśli w przyszłości planowane jest przeprojektowanie w celu ograniczenia kosztów LTB, należy wziąć pod uwagę koszty projektowania, ponownej certyfikacji i dochody utracone związane z zaangażowaniem cennych zasobów inżynieryjnych.

Chociaż istnieje bardzo niewiele alternatyw do złożenia standardowego zamówienia LTB, współpraca z dostawcą o ustalonej ścieżce przejścia na EOL daje nadzieję na ciągły dostęp do wolnych od ryzyka, autoryzowanych zapasów komponentów i produkcji. Jeśli popyt wzrośnie, przeprojektowanie zostanie opóźnione lub zobowiązania eksploatacyjne zostaną przedłużone, partnerzy na rynku posprzedażowym będą w stanie zaspokoić potrzeby biznesowe. Dostawcy ci zapewniają dodatkowe zabezpieczenie przydatne w przypadku polegania na prognozach.


6.     Zakupy w 100% z autoryzowanych źródeł
Istnieje powszechne błędne przekonanie, że gdy oryginalny producent zaprzestaje produkcji komponentu, jedynym rozwiązaniem jest zwrócenie się w stronę źródeł nieautoryzowanych lub operujących w „szarej strefie”. Zawsze w pierwszej kolejności należy zwrócić się do autoryzowanych dostawców komponentów rynku wtórnego, stanowiących wolne od ryzyka źródło komponentów.

Ryzyko związane z nieoryginalnymi i niskiej jakości komponentami pochodzącymi z nieautoryzowanych źródeł stanowi poważne zagrożenie dla wydajności produkcji i średniego czasu między awariami (MTBR) w czasie eksploatacji. Niższej jakości lub niespełniające norm testy prowadzone przez nieautoryzowane firmy trzecie stanowią fałszywe zapewnienia o możliwości potwierdzenia autentyczności. Ta imitacja testów jest najczęściej stanowi namiastkę inspekcji wizualnej lub rentgenowskiej, lub niskiej jakości częściową kopię oryginalnych testów producenta. Pełne testy typu Tri-Temp rzadko są stosowane przez te firmy, a ryzyko przemianowania oznaczenia komponentów komercyjnych jako części o przeznaczeniu do zastosowań przemysłowych, motoryzacyjnych lub wojskowych zawsze istnieje.

Ryzyko związane z pozyskaniem komponentów nieautoryzowanych obejmuje:

  • Nieprawidłowa praca komponentu: skutkująca uszkodzeniami ESD i zniszczeniem układu. Wystąpienie tego typu awarii może być niewidoczne.
  • Niewłaściwe przechowywanie: zbyt wysoka temperatura, zbyt niska temperatura lub wilgotność w dowolnej części okresu przechowywania. Może to prowadzić do zewnętrznej korozji wyprowadzeń i nieprawidłowego lutowania w procesie produkcji lub wnikania wilgoci do obudowy z tworzywa sztucznego i całkowitej awarii układu po poddaniu układu wysokiej temperatury w czasie lutowania rozpływowego.
  • Fałszywa dokumentacja z kopią oryginalnej specyfikacji lub nieprawdziwymi informacjami na temat przeprowadzonych testów.
  • Komponenty z odzysku, ze zmienionymi oznaczeniami lub obudowami, fałszywie oferowane jako inny produkt. 

Istnieją również udokumentowane problemy jakościowe związane z zanieczyszczeniem chemikaliami. Chemikalia czyszczące używane do odzyskiwania, mycia i zmiany oznaczeń używanych komponentów powoli wnikają do układów, powodując zwarcia i korozję przewodów łączących i wyprowadzeń. Powierzchowne testy nie gwarantują wykrycia tych usterek. Komponenty z odzysku  mogą nie tylko przejść te testy, ale także przetrwać przez pewien czas w eksploatacji. Jednak ich nieuniknione awarie zrujnują wskaźniki MTBR i spowodują obniżenie niezawodności i utratę reputacji. 

Producenci oryginalnych podzespołów (OCM) nie udzielają gwarancji na produkty zakupione za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów. Wielu z nich wyraźnie zabrania sprzedaży komponentów do nieautoryzowanych dostawców.

Autoryzowani dostawcy, tacy jak Rochester Electronics, oferują produkty wolne od ryzyka i stanowią jedyne naprawdę bezpieczne rozwiązanie zapewniające utrzymanie linii produkcyjnych klientów w stanie gotowości do pracy podczas problemów z dostępnością podzespołów, alokacji i wycofania podzespołów z rynku. 

W pełni autoryzowani dystrybutorzy, tacy jak Rochester Electronics, spełniają normy SAE Aerospace Standard, AS6496. Mówiąc prościej, są upoważnieni przez OCM do dostarczania produktów weryfikowalnych pod względem pochodzenia, objętych gwarancją, bez konieczności przeprowadzania dodatkowych testów pod kątem jakości lub niezawodności, ponieważ układy pochodzą od OCM. Rochester jest dostawcą w 100% autoryzowanym przez ponad 70 wiodących producentów produktów półprzewodnikowych. 

Dostawcy, którzy nie są w pełni autoryzowani, mogą deklarować się jako podmioty spełniające normę AS6171/4.  Oznacza to, że przestrzegają standardowych procedur kontroli i testowania, ale mogą mieć zaniżone wymagania dotyczące szkoleń i certyfikacji personelu mogącego wykrywać podejrzane lub podrobionych komponentów. Testy AS6171 nie oznaczają testowania zgodnie z programem testowym OCM. Programy testowe OCM zawierają kryteria znacznie wykraczające poza parametry znajdujące się w charakterystykach układów i mają na celu eliminację produktów wadliwych, z ekstremalnie wysokim prawdopodobieństwem, nawet w przypadku partii układów o liczonych w milionach. Testy AS6171 nie są równoważne testom OCM. Chociaż stanowią wyznacznik lepszy niż brak zgodności z jakimikolwiek normami, jeśli dystrybutor deklaruje wyłącznie testy zgodnie z normami AS6171/*, może oznaczać to, że części nie zostały pozyskane bezpośrednio od OCM, a jedynie przeszły testy AS6171. To jedynie minimalizuje, ale nie eliminuje ryzyka.

Ponad 10 miliardów urządzeń znajdujących się w magazynach Rochester zostało sklasyfikowanych jako EOL przez oryginalnego producenta, od którego produkty te zostały bezpośrednio pozyskane. Rochester posiada potencjał pozwalający pełnić rolę ciągłego źródła dostaw dla zastosowań, w których odpowiednio długi cykl życia komponentów wydłuża okres dostępności urządzenia na rynku i w eksploatacji. Bezpośrednia oferta Rochester eliminuje konieczność kosztownego przeprojektowania, ponownego testowania oraz certyfikacji i pozwala uniknąć ryzyka związanego z pozyskiwaniem podzespołów trudnodostępnych na otwartym rynku. Komponenty są w 100% autoryzowane, weryfikowalne pod względem pochodzenia, objęte gwarancją i pochodzą bezpośrednio z OCM. W związku z tym Rochester Electronics może zaoferować oryginalne gwarancje i rękojmie na komponenty. 

Jako podmiot prowadzący produkcję licencyjną półprzewodników Rochester Electronics oferuje rozwiązania wykorzystujące wiedzę i technologie pozyskane bezpośrednio od OCM. Rochester wykorzystuje matryce i procesy produkcyjne oryginalnego producenta, dostosowując oryginalne projekty, rozwiązania montażowe i procedury testowe. Wszystkie powstałe produkty są w 100% certyfikowane, licencjonowane, objęte gwarancją i sprzedawane z pełnym zatwierdzeniem pod numerem części oryginalnego producenta.

Układy półprzewodnikowe pochodzące z prowadzonej przez nas produkcji licencyjnej opatrzone są bieżącym kodem daty przydatności i sprzedawane są z pełnym zatwierdzeniem pod oryginalnym numerem części producenta, przy 100% zgodności ze specyfikacjami oryginalnego komponentu, a nasz zespół jest gotowy pomóc klientom w poruszaniu się w zawiłościach wymogów prawnych w przestrzeni poruszaniu się po surowych wymaganiach regulacyjnych. Firma Rochester Electronics wyprodukowała ponad 20 000 typów układów, od nowych konstrukcji, przez montaż, testowanie, po proces uzyskania dopuszczenia. Dysponując ponad 12 miliardami sztuk kostek krzemowych na stanach magazynowych, mamy możliwość wyprodukowania ponad 70 000 typów podzespołów.

Aby jak najlepiej wspierać naszych klientów w zakresie wydłużania cyklu życia produktów opartych na podzespołach półprzewodnikowych, firma Rochester Electronics stale inwestuje w rozwiązania projektowe, co pozwala unikać konieczności modyfikacji oprogramowania, tworząc jednocześnie zamienniki sprzętowe umożliwiające minimalizację wydatków na proces ponownego uzyskania dopuszczeń. Rochester Electronics specjalizuje się w autoryzowanej konwersji produktów półprzewodnikowych z oryginalnych procesów technologicznych, ale oferuje również zamienniki pod względem  formy-wymiarów-funkcjonalności. Bez względu na wybór rozwiązania Rochester, nie ma potrzeby opracowywania listy zmian w oprogramowania i wprowadzania ich w oprogramowaniu klienta.

Oczekuj i planuj na nieoczekiwane. Posiadanie partnerów branżowych, którzy mogą wesprzeć podczas nieprzewidzianych lub nieplanowanych braków dostępności komponentów, jest obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. W przypadku Rochester Electronics – całkowicie niwelując ryzyko.

Pobierz artykuł

czytaj więcej aktualności