Wspieranie producentów branży motoryzacyjnej w zakresie komponentów wymaganych do utrzymania produktów o długim cyklu życia

AUTOMOTIVE_email_campaign-1Sytuacja w obrębie łańcuchów dostaw półprzewodników dla przemysłu motoryzacyjnego zmieniła się z deficytu w nadwyżkę. Z kilkoma wyjątkami, ograniczenia w alokacji i dostawach zostały zniesione. Jak jednak szok ostatnich dwóch lat zmienił łańcuchy dostaw? Jak rozwój pojazdów elektrycznych (EV) wpłynie na pozyskiwanie produktów półprzewodnikowych i czy producenci z branży motoryzacyjnej będą w stanie zarządzać ryzykiem związanym z dostawami komponentów?

Ewolucja półprzewodników i wycofywanie z produkcji starszych wersji jest faktem. Cykl życia komponentów półprzewodnikowych stanowi czynnik wynikający z postępu technologicznego. Geometria w procesach produkcyjnych kostek krzemowych zmniejsza się, napędzając popyt na obudowy układów scalonych o mniejszych rozmiarach. Producenci oryginalnych podzespołów (OCM) sygnalizowali zaprzestanie produkcji z dużym wyprzedzeniem, dzięki czemu można było przewidzieć i uwzględnić tego typu zdarzenia w procesie planowania. Cykle życia komponentów i ich przewidywane daty EOL można monitorować i śledzić za pomocą narzędzi branżowych. Narzędzia te wykorzystują dane producenta i algorytmy w celu oszacowania daty zakończenia cyklu życia produktu.

Kryzysy często wywołują poważne zmiany. W ciągu ostatnich dwóch lat, gdy popyt rynkowy przewyższał podaż, łańcuch produkcji półprzewodników został zmuszony do podsumowania linii produktów i nadania priorytetu wykorzystania ograniczonych zasobów do inwestowania w najbardziej wartościowe technologie i produkty. Inwestycje napłynęły do nowych fabryk kostek krzemowych i najbardziej ekonomicznych typów obudów. W miarę przechodzenia rynku od nadwyżki popytu do nadwyżki podaży podejmowane są decyzje o ograniczaniu starszych, mniej opłacalnych technologii produkcji i obudów układów scalonych.

Starsze "materiałochłonne" obudowy, takie jak DIP, PLCC, a nawet mniejsze SOIC, są coraz częściej wycofywane z produkcji. Klasyczne obudowy oparte na wyprowadzeniach pinowych cechują się bardziej złożonymi łańcuchami dostaw i większymi nakładami pod względem oprzyrządowania produkcyjnego. Inwestycje koncentrowane są na mniejszych typach obudów, o prostszych łańcuchach dostaw i bardziej ekonomicznym procesem montażu.

Niezależne fabryki zewnętrzne i ośrodki specjalizujące się w montażu obudów układów scalonych stanowią znaczną część łańcucha dostaw półprzewodników. W związku z tym decyzja o zakończeniu procesu produkcji lub typu obudowy nie jest już wyłącznie pod kontrolą OCM, co prowadzi do przypadków nieprzewidywalnego zaprzestania produkcji. Tradycyjne prognozowanie oparte na algorytmach okazuje się w takiej sytuacji niewystarczające.

Gdy firmy OCM zlecały realizację znacznych segmentów procesu produkcji półprzewodników tańszym ośrodkom specjalistycznym, podobny proces miał miejsce w przypadku największych producentów samochodów. Ośrodki specjalistyczne produkowały i, co najważniejsze, przejęły pełną kontrolę nad projektowaniem głównych podsystemów motoryzacyjnych. Kiedy popyt nagle przekroczył podaż po pandemii COVID-19, wielu producentów samochodów nie wiedziało, które półprzewodniki znajdują się w ich platformach zarządzania zasobami i nie udało im się szybko zapewnić wystarczających dostaw. Stało się to, czego nikt nie przewidywał, a przestoje w produkcji stały się zjawiskiem powszechnym.

W związku z tym producenci samochodów wzmocnili swoje działy zakupów, inżynierii komponentów i zarządzania ryzykiem, aby lepiej zrozumieć wszystkie szczegółowe aspekty decydujące o funkcjonowaniu  łańcuchów dostaw. Mimo tego iż odpowiedzialność za produkt nadal spoczywa na dostawcach głównych systemów, w obrębie całego łańcucha dostaw będzie znacznie więcej praktycznych inicjatyw mających na celu ograniczenie ryzyka.

Wyzwania te zbiegają się w czasie ze wzrostem liczby rejestracji nowych samochodów elektrycznych do około 20% rynku. Tempo wzrostu będzie zależeć od tempa, w jakim różnica cenowa między pojazdami elektrycznymi a ich odpowiednikami z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi będzie się zmniejszać, ale także od zaufania do sieci ładowania, poprawy zasięgu pojazdów elektrycznych i perspektyw gospodarczych.

Konwencjonalny samochód wymaga średnio od 500 do 600 układów scalonych, ponieważ konstrukcja i kontrola niezależnych podsystemów prowadzi do powielania funkcji. Nowe pojazdy elektryczne mogą wymagać od 1200 do 1300 układów scalonych w związku ze zwiększeniem roli zastosowań sieciowych i sterowania autonomicznego. Tylko fundamentalne przeanalizowanie roli i funkcjonalności podsystemów pozwoli na konsolidację projektów wykorzystujących komponenty półprzewodnikowe i zmniejszenie ich wymaganej liczby.

Nawet nieunikniony spadek liczby samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, w miarę ich wycofywania z rynku nowych samochodów, okaże się wyzwaniem. Daty sprzedaży ostatnich partii komponentów podlegają zmianom i istnieje ogromna niepewność co do długości wymaganego wsparcia na rynku wtórnym.

Prognozowanie przyszłego zapotrzebowania na podzespoły półprzewodnikowe w obliczu przejścia z pojazdów z napędem spalinowym na pojazdy elektryczne w połączeniu z nieprzewidywalnymi cyklami życia półprzewodników oznacza, że producenci samochodów:

  • Muszą poznać funkcjonowanie własnych platform zarządzania zasobami na poziomie komponentów.
  • Potrzebują programów współdzielenia danych, zwłaszcza w przypadku list podzespołów krytycznych.
  • Zrozumienie szczegółowych aspektów i zagrożeń w łańcuchach dostaw i produkcji komponentów półprzewodnikowych, takich jak procesy technologiczne układów scalonych fabryk i ryzyko związane z obudowami układów scalonych.
  • W miarę możliwości powinni nawiązywać współpracę z dodatkowymi dostawcami autoryzowanymi, którzy są gotowi zapewnić natychmiastowe wsparcie w okresach kryzysowych.
  • Powinni nawiązać współpracę z autoryzowanym dostawcą półprzewodników operującym na rynku wtórnym, który może zaoferować dodatkową elastyczność dostaw, gdy prognozowanie zakupów ostatnich partii produktów(LTB) jest utrudnione.

Kluczowym wymogiem w branży motoryzacyjnej jest trwałość produktu. Mimo rokrocznych zmian modeli, podstawowe komponenty i zespoły mogą pozostać w użyciu przez wiele lat. Często wymagany jest minimalnie 10-letni cykl życia komponentu. Jednakże, ponieważ przewidywana długość cyklu życia wielu pojazdów znacznie przekracza 10 lat, ich producenci muszą uwzględnić cykl życia w odniesieniu do produkcji, obecności na rynku wtórnym i koniecznością zapewnienia wsparcia technicznego.

Zapewnianie ciągłych dostaw komponentów stanowi specjalność Rochester Electronics i doskonale pokrywa się z potrzebami producentów samochodów w odniesieniu do długich cyklów życia produktów i wymogów jakościowych.

Dzięki kompleksowej analizie rynku Rochester oferuje klientom cenną i niespotykanie użyteczną perspektywę na ocenę ryzyka związanego z dostępnością komponentów. Nasz zespół ekspertów zapewnia niezależne doradztwo, które stanowi dodatkową warstwę ochrony, umożliwiając firmom ograniczenie potencjalnego ryzyka i uniknięcie kosztownych konsekwencji przedwczesnego zakończenia produkcji lub zaprzestania świadczenia wsparcia technicznego z powodu wycofania krytycznego komponentu z rynku. Wykorzystując naszą znajomość rynku ogólnego, umożliwiamy naszym klientom podejmowanie racjonalnych decyzji i zapewniamy możliwość niezakłóconej realizacji projektu. 

Dzięki udostępnianiu list komponentów krytycznych dla realizacji programów długoterminowych zaufanemu autoryzowanemu dostawcy komponentów klienci mogą zyskać kompleksowe zrozumienie ryzyka związanego z projektem i proaktywnie opracowywać plany zmniejszania ryzyka, zanim wycofanie krytycznego podzespołu z rynku stanie się problemem.

Planowanie na wypadek nieoczekiwanych zdarzeń również stanowi część procesu zarządzania ryzykiem. Rochester Electronics jest wiodącym światowym autoryzowanym dostawcą półprzewodników na rynek wtórny. Zapewniamy dostępność komponentów od ręki nawet w czasie zawirowań rynkowych, oferując wycofane z rynku ogólnego (EOL) komponenty pozyskiwane bezpośrednio od producentów (OCM) oraz pochodzące z prowadzonej przez nas produkcji licencyjnej w oparciu o posiadane wafle krzemowe, lata po wycofaniu przedmiotowych komponentów z rynku.

Ciesząc się zaufaniem głównych producentów w branży, wzmocnionym oficjalnymi autoryzacjami, Rochester Electronics może nie tylko zapewnić stałą dostępność komponentów po wycofaniu komponentu z rynku ogólnego (EOL), ale także zapewnić unikalny wgląd w ogólnobranżowe trendy technologiczne w produkcji w obrębie produkcji wafli i kostek krzemowych oraz łańcuchów dostaw obudów układów scalonych. 

Firma Rochester Electronics uzyskała certyfikat IATF 16949:2016 dla produkcji podzespołów półprzewodnikowych w ośrodkach zlokalizowanych w Stanach Zjednoczonych.  IATF 16949:2016, opracowany przez International Automotive Task Force przy współpracy z międzynarodową społecznością specjalistów ds. norm, jest najbardziej restrykcyjną normą branżową dotyczącą systemów zarządzania jakością w branży motoryzacyjnej.

Utrzymujemy rynek motoryzacyjny w ruchu.

Dowiedz się, jak planować  i unikać kosztów związanych z niedostępnością produktów wycofanych z rynku

Dowiedz się więcej o rozwiązaniach Rochester dla branży motoryzacyjnej

czytaj więcej aktualności