Wpływ na sieci naprawcze i stabilność łańcuchów dostaw komponentów
W nadchodzących latach branża motoryzacyjna stanie w obliczu poważnych zmian w łańcuchach dostaw.
Rosnący udział kosztów półprzewodników w ogólnym koszcie pojazdu. Organizacja Allied Market Research oszacowała, że całkowita wartość rynku półprzewodników dla przemysłu motoryzacyjnego wyniesie około 38 miliardów dolarów w 2020 roku. Oczekuje się, że do końca 2030 r. nastąpi wzrost do 114 mld USD, co oznacza złożony wzrost roczny o 11,8%, w dużej mierze z powodu przejścia na pojazdy elektryczne (EV). Przykład: w układzie napędowym samochodu o napędzie spalinowym stosuje się półprzewodniki o wartości około 100 USD, podczas gdy w jego odpowiednik w samochodzie elektrycznym – o wartości ponad 1000 USD na samochód (McKinsey).
Wsparcie posprzedażowe. Całkowita wartość motoryzacyjnego rynku wtórnego ma wzrosnąć o 33% do 2030 r. z obecnych 900 mld USD. Przejście na pojazdy elektryczne (EV) będzie wymagało nowych umiejętności i struktur na rynku wtórnym, co doprowadzi do redystrybucji zysków rynku posprzedażowego na rzecz podmiotów świadczących usługi dla tej branży. W wielu krajach przepisy dotyczące "prawa do naprawy" będą miały wpływ na projekty podsystemów.
Równoważenie łańcuchów dostaw półprzewodników w okresie przejścia z napędów spalinowych na elektryczne.
Zarządzanie długoterminowym zabezpieczeniem dostaw na potrzeby 10-letniej fazy produkcji i 15-letniej fazy wsparcia posprzedażowego ma zasadnicze znaczenie dla przyszłego sukcesu projektu.
Czynniki wpływające na wycofywanie z rynku pewnych półprzewodników wykorzystywanych w przemyśle motoryzacyjnym
Prawo Moore'a zakłada, że liczba tranzystorów w mikroukładach lub procesorach komputerowych będzie się podwajać co dwa lata - z towarzyszącym obniżeniem kosztu jednostkowego tranzystorów. Przewidywania te sprawdzają się od 1975 roku. Ciągły postęp technologiczny i wykładniczy wzrost nakładów na inwestycje w nowe procesy produkcyjne odbywa się kosztem starszych i mniej wydajnych technologii i z czasem przestają być stosowane. Wraz ze zmniejszaniem się rozmiarów tranzystorów w procesach produkcyjnych, maksymalizacją liczby matryc na jednym waflu krzemowym i poprawą szybkości, wydajności i kosztów układów, starsze linie produkcyjne starszych procesów produkcyjnych i technologii są zamykane, a zasoby producentów oryginalnych komponentów (OCM) są przekierowywane do innych obszarów. Dominująca pozycja zewnętrznych producentów układów półprzewodnikowych w światowym łańcuchu dostaw półprzewodników oznacza, że decyzja o zamknięciu danego procesu produkcyjnego jest często poza kontrolą OCM.
Niewielkie rozmiary matryc i znaczące inwestycje kapitałowe w procesy fabryczne oznaczają, że minimalne wielkości zamówień (MOQ) w produkcji uzasadniające proces stają się tak duże, że tylko najwięksi producenci OEM i największe grupy zastosowań będą dyktować ciągłość procesów fabrycznych w przyszłości. Elektronika konsumencka stanowi 80% światowego rynku półprzewodników, podczas gdy elektronika samochodowa stanowi zaledwie 8%.
Wraz ze zmniejszaniem się rozmiarów matryc, zmniejszają się ogólne rozmiary pakietów układów scalonych, co obniża koszty jednostkowe. Montaż staje się coraz bardziej zautomatyzowany, a materiały i części wymagające dużych nakładów inwestycyjnych, takie jak ramki wyprowadzeń, można zastąpić bezpośrednim montażem matryc, co dodatkowo poprawia wydajność i obniża koszty. Starsze typy obudów półprzewodnikowych, takie jak PDIP, PLCC, TSSOP i małe obudowy SO, są mniej ekonomiczne i dlatego ich stosowanie jest ograniczane. Zewnętrzne firmy montażowe również kontrolują znaczną część rynku obudów układów półprzewodnikowych i, podobnie jak zewnętrzni producenci układów półprzewodnikowych, często kontrolują daty wycofania komponentów z produkcji(EOL).
Wycofywanie komponentów półprzewodnikowych - zmiany po przetasowaniach na rynku
Re-alokacja na rynku półprzewodników mocno uderzyła w producentów samochodów. Obawy związane z COVID-19 zmniejszyły zaufanie do przyszłego popytu. Moce produkcyjne półprzewodników zarezerwowane dla producentów samochodów zostały uwolnione i napędzane przez pracę zdalną. Zastosowania konsumenckie i komunikacyjne natychmiast pochłonęły wolne moce produkcyjne. Kiedy popyt na produkty motoryzacyjne powrócił wcześniej niż oczekiwano, moce produkcyjne półprzewodników zostały już alokowane, a producenci branży motoryzacyjnej nagle stanęli w obliczu ponad 52-tygodniowych terminów realizacji zamówień. Ze względu na swój charakter stosowane powszechnie w branży modele zamówień "just-in-time" cechowały się niskim zapasem bezpieczeństwa, a produkcję motoryzacyjną na całym świecie dotknęły 12-18-miesięczne przestoje i opóźnienia.
Okres wyjątkowo wzmożonego popytu przekraczającego możliwości dostaw zawsze zachęca wszystkich uczestników łańcuchów dostaw do skupienia swoich ograniczonych zasobów na najbardziej dochodowych produktach. Gdy rynek ostatecznie powraca do nadpodaży, mniej rentowne linie muszą podlegać redukcji.
Zewnętrzne firmy zajmujące się montażem i produkcją dokonują własnych korekt rachunków zysków I strat i dorzucają czynnik możliwości zaprzestania produkcji danego komponentu bez udziału decyzyjnego OCM. Wg organizacji Z2Data:
- Po okresie COVID doszło do 30% wzrostu ogólnej liczby przypadków wycofania komponentów, w stosunku do czasu związanego z re-alokacją w branży.
- Ponad 30% wszystkich przypadków wycofania układów z produkcji odbyło się bez informacji z wyprzedzeniem, z bezpośrednim przejściem do ostatecznej możliwości pozyskania układów wyłącznie w trybie LTB (Last Time Buy).
- Bardzo krótkie okna LTB są również coraz bardziej powszechne, ponieważ producenci zewnętrzni podejmują jednostronne decyzje dotyczące produkcji wafli krzemowych, a narzędzia montażowe dotknięte awariami nie są zastępowane nowymi.
Owo dostosowanie dostaw do nowych warunków zbiegło się w czasie z fundamentalną zmianą technologiczną, która spowodowała znaczny wzrost wykorzystania półprzewodników w branży motoryzacyjnej - w pojazdach elektrycznych. Obejmuje to ucyfrowienie systemu automatyki napędowej, ładowarki, falowniki, przetwornice DC/DC, akumulatory wysokonapięciowe, procesory, silniki, systemy jazdy autonomicznej i systemów informacyjno-rozrywkowych. Elementy elektroniczne w systemach zasilania opierają się na znacznych, nowych inwestycjach w technologie Si, SiC i GaN, a elektronika procesorowa opiera się na szybszych, mniej energochłonnych technologiach.
Nadal istnieje niepewność co do potrzeb rynku posprzedażowego segmentu napędów benzynowych i wysokoprężnych oraz ich starszych technologii półprzewodnikowych.
Zapewnienie stabilności i trwałości łańcuchów dostaw półprzewodników będzie miało zasadnicze znaczenie dla każdego producenta branży motoryzacyjnej i jego dostawców.
Jak zaplanować w obliczu ryzyka wycofania komponentów z produkcji?
Zmniejszenie ryzyka dla przyszłej produkcji i łańcuchów dostaw na rynku posprzedażowym dzięki wymianie informacji
Zmniejszenie ryzyka w łańcuchach dostaw na potrzeby produkcji motoryzacyjnej w celu złagodzenia wpływu jakichkolwiek przyszłych zakłóceń dostaw wymaga pełnego zrozumienia wykorzystania półprzewodników w całej platformie, inwestycji w dodatkowe zapasy bezpieczeństwa w normalnym kanale dostaw oraz zdolności do szybkiego przełączania się na inne autoryzowane źródła dostaw w czasach kryzysu. Zapasy Rochester Electronics obejmujące ponad pięć miliardów autoryzowanych, aktywnych urządzeń zapewniają natychmiastowe dostawy bez ryzyka niskiej jakości, podróbek lub złośliwego oprogramowania możliwych w układach z nieautoryzowanych źródeł.
Długoterminowe zobowiązania na rynku wtórnym charakteryzują się niepewnością i niestabilnością wymagań. OCM coraz częściej współpracują z autoryzowanymi producentami z rynku wtórnego, takimi jak Rochester Electronics, aby zapewnić swoim klientom z branży motoryzacyjnej kompleksowe zabezpieczenie dostaw na potrzeby z całego cyklu życia produktu. Autoryzowany partner – dostawca półprzewodników na rynku wtórnym – może zaoferować bezpieczne dostaw wycofanych wyrobów gotowych, z przejściem do długoterminowej produkcji z zapasów wafli krzemowych. Rochester zapewnia również w pełni autonomiczne długoterminowe wsparcie dla odpowiednich dla danych grup układów platform testowych i starszych obudów półprzewodników, zapewniając 100% zgodność z oryginalną specyfikacją, potwierdzoną w środowisku testowym zgodnym z normą TS16949.
Dzięki powyższym OCM mogą zaoferować 100% gwarancję dostępności komponentów, obejmującą zobowiązania produkcyjne oraz na potrzeby wsparcia posprzedażowego, bez konieczności angażowania dodatkowego kapitału i zasobów.
Dzięki starannemu planowaniu i wczesnemu porozumieniu z oryginalnymi producentami komponentów (OCM) i Rochester Electronics, klienci z branży motoryzacyjnej mają szansę uniknąć najcięższych kosztów związanych z:
- Kosztownym przechowywaniem długoterminowym.
- Niepewnością charakterystyk układów półprzewodnikowych po wielu latach przechowywania.
- Nieelastycznym lub stałym zakwotowaniem zakupu w trybie LTB związanym z coraz bardziej niepewną przyszłością w branży.
- Pokusa ryzykownego wypełnienia luk w łańcuchu dostaw przez sięgnięcie po produkty nieautoryzowane.
Dzieląc się informacjami o użytkowaniu z Rochester Electronics, klienci branży motoryzacyjnej zyskują istotne możliwości wczesnego ostrzegania o zagrożeniach związanych z dostawami, priorytetowy dostęp do autoryzowanych zapasów komponentów w przypadku kryzysu w łańcuchach dostaw oraz możliwość wpływania na inwestycje Rochester w zapasy magazynowe, wafle krzemowe i bieżące zdolności produkcyjne.
Podobnie jak w przypadku wszystkich produktów motoryzacyjnych, jakość, niezawodność i trwałość mają kluczowe znaczenie przy pozyskiwaniu komponentów, co wymaga zaufanego partnerstwa. Rochester Electronics koncentruje się na zapewnieniu ciągłości dostaw komponentów półprzewodnikowych, które są zgodne z wymaganiami producentów branży motoryzacyjnej pod kątem zabezpieczenia projektów o długim cyklu życia, spełniających ścisłe wymagania jakościowe.
Rochester zapewnia w 100% autoryzowane zapasy komponentów półprzewodnikowych od ponad 70 wiodących producentów światowych. Są to zarówno układy dostępne, jak i wycofane z rynku ogólnego. Jako licencjonowany producent półprzewodników firma Rochester Electronics wyprodukowała ponad 20 000 typów układów. Dysponując ponad 12 miliardami kostek krzemowych na stanach magazynowych, mamy ma możliwość wyprodukowania ponad 70 000 typów układów półprzewodnikowych.
Rochester Electronics jest podmiotem uprawnionym do wytwarzania produktów zgodnych z ITAR (International Traffic in Arms Regulations). Posiadamy certyfikaty ISO 9001, Automotive IATF 16949, AS9120 i ISO 14001 (zarządzanie środowiskowe). Posiadamy również certyfikat QML MIL-PRF-38535 dla klasy Q i V dla zastosowań obronnych i lotniczych o wysokiej niezawodności.
Rozwiązanie Semiconductor Lifecycle Solution™ firmy Rochester Electronics zapewnia firmom potencjał do działania.
Dowiedz się więcej o ofercie urządzeń motoryzacyjnych firmy Rochester
Poznaj kompleksowe rozwiązania Rochester Electronics w zakresie wsparcia cyklu życia produktów
Wsparcie Rochester Electronics w zakresie układów półprzewodnikowych dla przemysłu motoryzacyjnego